onsdag 14 maj 2008

Vilket är det bästa bokföringsprogrammet?

I dagsläget finns det måååånga bokföringsprogram. Både traditionella windows (eller mac) program som installeras på en viss dator. Dessutom finns online-lösningar som du kommer åt direkt via webbläsaren. Priserna skiljer sig mycket åt, från gratis till de som både kostar i inköp och löpande per månad. Val av bokföringsprogram är högst personligt och nedan följer mina åsiker kring de vanligaste bokföringsprogrammen!
Men testa själv innan du bestämmer dig, de flesta går att ladda ned och testa gratis (om inte - välj bort det direkt!!!)

Mina personliga krav på ett program
- Ingen månadskostnad, jag vill betala en gång och inte tvingas på dyra supportavtal
- Ingen reklam i programmet!!!
- Lätthanterligt gränsnitt (programmet ska vara från detta århundrandet)
- SIE Import/Export (datans ska kunna skickas till revisorn)
- Utbyggnadsbart. Man ska givetvis kunna bygga ut systemet med fler funktioner efter behov.

Ok då kör vi...

Gratisalternativet DoFree... gratis är oftast gott.. men det här är inget för mig. Fult och svårthanterligt. Dessutom måsteman gå med på reklamvisning i programmet. Jag betalar hellre och får något seriöst. Sorry DoFree!

BL-adminsitartion... helt ok, lite dyrt, viss aprogram känns lite gammalmodiga. Går att bygga ut. Ett alternativ.

Hogia och Visma/SPCS.. sorry... jag vet att dessa två är de största aktörerna på marknaden, men vad gör de om programmen känns fruktansvärt gamla! Tyvärr blir bokföringen tråkigare än den borde med dessa gråa program (undrar om de skapades för Windows 3.11). Kanske fjantigt att döma ut program efter hur de är utformade men för mig är det viktigt att programmet underlättar och är inuitivt. Man ska inte känna ångest när man öppnar programmet.. NÄSTA..

Om Hogia och Visma känns gammalmodiga känns REKO Bokföring som en frisk fläkt. Ett program som ser ut som andra moderna program och faktiskt får en att vilja utforska alla smarta och nytänkande finesser. Helt ok pris, ingen krav på supportavtal eller annat trams, utbyggbart, även detta ett alternativ..

Mamut.. och nu var det dags för släggan igen :).. Norska mamut kör med mycket ful marknadsföring, hör vill man attingen ge bort program gratis eller sälja dem till en låg startavgift.. för att sedan göra en bereonde av programmet och ta betalt löpande!!! Vill man pröljsamycket ska man med andra ord välja mamut. Inte blir det bättre med alla löjlig propaganda på deras hemsida. Programmen kanske funkar men tyvärr känns det inte seriöst. Inget för mig...

Ett udda alternativ är Unibas. Detta är ett program man gillar eller hatar. Det känns i mitt tycke inte så modernt men det något annorlunda konceptet gör att kanske vissa fastnar för det.

Jag valde till slut REKO, mest för att det kändes mest genomarbetat och hade ett modernt gränsnitt. Måste erkänna att jag köpte programsviten REKO Administraton och inte bara bokföringsprogrammet. Det finurliga är att man kan lägga upp egna definitioner på saker och ting..mycket flexibelt.. dessutom var priser helt överkompligt.

Som sagt, gör inte som jag - välj efter gete tycke och smak. Framför allt - testa inan köp!

Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har testat DoFree vilket jag inte gillar. Dö prljsar jag hellre. Hogia blev det, men mest för att jag inte orkade testa fler.